poniedziałek, 18 czerwca 2012

Przygotowanie do druku

Czasem zdarza się, że prace po wydruku wyglądają o wiele gorzej niż na projekcie końcowym. Nie można zapominać, że pracy którą widzimy na ekranie monitora brakuje jeszcze szeregu zabiegów, niezbędnych do przeniesienia jej na papier.

Aby lepiej zrozumieć "co, po co i dlaczego" omówię po krótcę kilka podstawowych kwestii.



DPI (dots per inch - kropki na cale)
Dpi to liczba plamek przypadających na cal wydruku. To jak to się ma do rozdzielczości ekranu monitora i innych tego typu zagadnień nie będę poruszał w tym poście - to temat na dłuższą rozprawkę. W każdym razie grafiki, które docelowo mają być wyświetlane na ekranie monitora są przeważnie tworzone w 72 dpi (taką wartość też domyślnie ustawia PS), natomiast grafiki pod wydruk już w 300 dpi (świetnie obrazuje to jak daleko w tyle są jeszcze monitory za klasycznym wydrukiem).

Jeśli stworzymy grafikę w 72 dpi a potem przeniesiemy ją na plik dokumentu w 300 dpi, to albo na wydruku będzie bardzo mała, albo powiększymy ją odpowiednio przez co straci na jakości (z jednego pixela zrobi ponad 4!!)
Nie umieszczę grafik podglądowych, bo na monitorze komputera ciężko realistycznie zobrazować ten problem - jednak w wydruku jest to bardzo widoczna strata jakości.



Schemat kolorów
Programy graficzne obsługują kilka trybów kolorów. My jednak skupimy się na dwóch które nas interesują.

RGB - schemat najczęściej używany do wyświetlania na monitorach.
CMYK - schemat używany w poligrafii.

Często jesteśmy niezadowoleni z jakości barw na wydruku. Najczęstszym błędem jest podanie do drukarni pliku w schemacie RGB - graficy tam zatrudnieni (czy też samo oprogramowanie) zmieniają go na CMYK co skutkuje utratą niektórych barw. Dzieje się tak dlatego iż drukarka poligraficzna drukuje na zasadzie mieszania czterech podstawowych barw (Cyjan - jaskrawo błękitny, Magenta - różowo czerwony, Yellow - żółty, blacK - czarny). Niektórych barw - (szczególnie tych bardziej nasyconych) nie sposób utworzyć w trybie CMYK.


Grafika ukazuje straty po konwersji z RGB na CMYK (po obu stronach był zastosowany identyczny gradient!)


Rozmiar wydruku
Przed utworzeniem projektu niezbędne są informacje odnośnie tego w jakim formacie będzie on drukowany. Photoshop posiada wpisane szablony do konkretnych formatów papieru, jednak warto też zapoznać się z tabelą formatów arkuszy. Aby ręcznie obliczyć w jakiej rozdzielczości musimy utworzyć plik, zamieniamy wymiary papieru z tabeli na cale a następnie szerokość i wysokość mnożymy przez dpi 300. Na szczęście to rozwiązanie przeszło już dawno do lamusa.




Marginesy
Zazwyczaj drukarnie używają 3mm marginesów (kawałek papieru który zostanie stracony podczas obcinania). Jednak przed przygotowaniem wydruku trzeba się upewnić jakie muszą one być. Jest to szczególnie ważne w małych projektach (wizytówki ect.). 3mm margines na wydruku wielkości A3 nie sprawia praktycznie żadnych problemów. Aby uniknąć niepotrzebnych zmian kompozycji w dalszych etapach pracy,  marginesy należny wydzielić w pierwszej kolejności.


Zapraszam na mojego Fan-Page!

https://www.facebook.com/GrafikaFotografiaReklamowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz