sobota, 30 marca 2013

Od barwy do DPI

Barwy powstają na bazie światła:


- odbitego (mieszanie farb, druk) - tak zwana  synteza subtraktywna:


Zaczynamy od białego tła odbijającego całe spektrum widmowe - np kartki papieru.
Mieszamy (odejmujemy) 3 kolory bazowe (farby): cyjan (błękitny), magenta (czerwono-fioletowy), yellow (żółty) - "CMYK"
Efektem ostatecznym takiego mieszania jest czerń:

Tym sposobem - zaczynając od barw wymienionych powyżej - nie można odtworzyć pewnych kolorów widocznych w palecie RGB - np jaskrawej zieleni, czy śliwkowego. Wynika to z braków właściwości takich jak odpowiednie nasycenie magenty ect.
"K" na końcu "CMYK" oznacza czerń - w poligrafii korzystamy nie tylko z trzech bazowych barw ale i również czystego czarnego, gdyż barwniki nie są do końca idealne i równomierne mieszanie CMY daje zazwyczaj ciemno-brunatny kolor zamiast czerni. "K" uzupełnia tę lukę.


- emitowanego (monitory, lampy) - synteza addytywna:


Zaczynamy od czarnego tła - ciemne pomieszczenie bez światła, lub zgaszony monitor.
Kolory bazowe (światła) to: red (czerwony), green (zielony), blue (niebieski) - "RGB"
Efektem ostatecznego mieszania (dodawania) jest biel:


CMYK jest nieco mniej obszerny niż RGB, natomiast RGB nie umywa się do barw widocznych przez ludzkie oko. Świetnie zaprezentuje to wykres (nie realny, bo przecież wyświetlany na monitorze w RGB ;) ):
 
Tu jeszcze widoczna strata w konwersji z RGB na CMYK:

- powyższy przykład obejmuje tylko najbardziej nasycone barwy - przy kolorach pośrednich, mniej nasyconych lub ciemniejszych - strata nie będzie aż tak widoczna)


Czym jest piksel?


Piksel jest to najmniejszy jednolity element widocznego obrazu na monitorze lub w druku.
Jeden piksel na ekranie monitora składa się z 3 punktów świecących (subpikseli) z odpowiednim natężeniem na: zielono, niebiesko i czerwono (RGB). Zmiana natężenia tworzy efekt mieszania się barw - dzięki czemu do oka trafia odpowiedni kolor całego piksela:


- zdjęcia wykonane obiektywem KIT 3,5-5,6/18-55 SONY z pierścieniem macro 21 mm


DPI - z czym to się je?


Inaczej dots per inch - punkty na cal.
Powyższe zdjęcia prezentują fragment mojego monitora - 96 DPI w maksymalnej rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli. Ustawiając maksymalną rozdzielczość, sprawiłem że jeden piksel obrazu generowanego przez kartę graficzną, odpowiadał jednemu fizycznemu pikselowi monitora:

- tak prezentuje się na żywo 96 DPI

Istnieje szereg zależności w DPI pomiędzy drukiem, wyświetlaniem na monitorze a tworzeniem pliku które przedstawię już w kolejnym poście.

Zapraszam na mojego facebooka, digarta oraz portfolio!

2 komentarze:

  1. Dziękuję za poradnik. Fajny blog, mam nadzieję, że nie sprzeciwisz się jeśli dodam go do mojego katalogu najlepszych polskojęzycznych blogów reklamowych. Zobacz: http://najlepsze-blogi-o-reklamie.blogspot.com/.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie widzę przeciwwskazań :) ale byłbym wdzięczny gdybyś zamiast tego bloga dodał www.addyellow.pl przeniosłem tam wszystkie treści. Dzięki za uznanie.

      Usuń