Barwy powstają na bazie światła:
- odbitego (mieszanie farb, druk) - tak zwana synteza subtraktywna:
Zaczynamy od białego tła odbijającego całe spektrum widmowe - np kartki papieru.
Mieszamy (odejmujemy) 3 kolory bazowe (farby): cyjan (błękitny), magenta (czerwono-fioletowy), yellow (żółty) - "CMYK"
Efektem ostatecznym takiego mieszania jest czerń:
Tym sposobem - zaczynając od barw wymienionych powyżej - nie można odtworzyć pewnych kolorów widocznych w palecie RGB - np jaskrawej zieleni, czy śliwkowego. Wynika to z braków właściwości takich jak odpowiednie nasycenie magenty ect.
"K" na końcu "CMYK" oznacza czerń - w poligrafii korzystamy nie tylko z trzech bazowych barw ale i również czystego czarnego, gdyż barwniki nie są do końca idealne i równomierne mieszanie CMY daje zazwyczaj ciemno-brunatny kolor zamiast czerni. "K" uzupełnia tę lukę.
- emitowanego (monitory, lampy) - synteza addytywna:
Zaczynamy od czarnego tła - ciemne pomieszczenie bez światła, lub zgaszony monitor.
Kolory bazowe (światła) to: red (czerwony), green (zielony), blue (niebieski) - "RGB"
Efektem ostatecznego mieszania (dodawania) jest biel:
CMYK jest nieco mniej obszerny niż RGB, natomiast RGB nie umywa się do barw widocznych przez ludzkie oko. Świetnie zaprezentuje to wykres (nie realny, bo przecież wyświetlany na monitorze w RGB ;) ):
Tu jeszcze widoczna strata w konwersji z RGB na CMYK:
- powyższy przykład obejmuje tylko najbardziej nasycone barwy - przy kolorach pośrednich, mniej nasyconych lub ciemniejszych - strata nie będzie aż tak widoczna)
Czym jest piksel?
Piksel jest to najmniejszy jednolity element widocznego obrazu na monitorze lub w druku.
Jeden piksel na ekranie monitora składa się z 3 punktów świecących (subpikseli) z odpowiednim natężeniem na: zielono, niebiesko i czerwono (RGB). Zmiana natężenia tworzy efekt mieszania się barw - dzięki czemu do oka trafia odpowiedni kolor całego piksela:
- zdjęcia wykonane obiektywem KIT 3,5-5,6/18-55 SONY z pierścieniem macro 21 mm
DPI - z czym to się je?
Inaczej dots per inch - punkty na cal.
Powyższe zdjęcia prezentują fragment mojego monitora - 96 DPI w maksymalnej rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli. Ustawiając maksymalną rozdzielczość, sprawiłem że jeden piksel obrazu generowanego przez kartę graficzną, odpowiadał jednemu fizycznemu pikselowi monitora:
- tak prezentuje się na żywo 96 DPI
Istnieje szereg zależności w DPI pomiędzy drukiem, wyświetlaniem na monitorze a tworzeniem pliku które przedstawię już w kolejnym poście.
Zapraszam na mojego facebooka, digarta oraz portfolio!
Dziękuję za poradnik. Fajny blog, mam nadzieję, że nie sprzeciwisz się jeśli dodam go do mojego katalogu najlepszych polskojęzycznych blogów reklamowych. Zobacz: http://najlepsze-blogi-o-reklamie.blogspot.com/.
OdpowiedzUsuńNie widzę przeciwwskazań :) ale byłbym wdzięczny gdybyś zamiast tego bloga dodał www.addyellow.pl przeniosłem tam wszystkie treści. Dzięki za uznanie.
Usuń